Home   Nieuws   Producten   Aanbiedingen   Zoeken   Informatie   Contact 

Het proces verder wordt voorafgegaan aan een aluinbad en is een moeilijk en precies proces. In de verfbad wordt het tapijt hierna onderdoken waar deze enkele uren tot enkele dagen kan liggen. Dit is belangrijk voor het vaststellen van het resultaat. Als het tapijt uit het bad komt wordt deze opgedroogd in de zon.

In 1856 werd aniline ontdekt en kwam pas in PerziŽ aan het einde van de vorige eeuw. Ververs gebruikten alleen maar natuurlijke plantaardige kleurstoffen tot de kunstmatige stoffen opkwamen. Perzische ververs werden vooral beroemd om hun schijnbaar onuitputtelijke kleuren die ze uit planten haalden. De kleur rood wordt naast de cochenille-kever ook uit de wortels van een meekrap gehaald. Dit is een plant die grote delen van PerziŽ groeit in het wild. Sommige tinten kwamen uit andere insecten. Roodbruin en roze werden door een menging van rood met wei verkregen. Daarom konden veel tinten met dezelfde kleur worden gemaakt, wel afhankelijk van het mengsel. Van bladeren van de indigoplant kwam bijvoorbeeld de kleur blauw, uit wijnbladeren of bepaalde woestijnplanten kwam de kleur geel en groen ontstond door de mening van geel en lichtblauw.

De zwarte wol kwam van kamelen of schapen met een zwarte kleur. Ook met het verven van grijze wol met ijzerhoudend oxyde dat in gal van eikelbomen komt werd zwarte wol gemaakt. Bruin en grijs zijn natuurlijke kleuren en werden verkregen door verf met een ingrediŽnt van walnootschalen. Dat het wol verzwakte was een nadeel van het ijzerhoudend oxyde. De zwarte gedeelten van oude tapijten zijn vaak erg versleten. Ook bij groene gedeelten waar kopersulfaat gebruikt is dit te zien.

Afhankelijk is het kleuren met natuurlijke kleurstoffen van vaardigheden en kundigheid van ververs. De hardheid en het soort uitbuiter van het water dat wordt gebruikt zijn hierbij van belang. In de laatste tien jaar van de negentiende eeuw verschenen er in PerziŽ kunstmatige kleurstoffen. De ververs lieten toen hun oude traditie los en gingen over op goedkopere kleuren. De roem van de Perzische tapijten had hier onder te lijden door de slechtere kwaliteiten. Er werden straffen opgesteld door de regering voor wie, die nog anilineverf importeerde.

Door de latere ontwikkeling in de chemie profiteerde Perzische ververs en gebruiken nu nog steeds synthetische kleuren op chroombasis. De natuurlijke kleurstoffen worden alleen nog gebruikt door nomaden.

De makers van Perzische tapijten dienen door de chemie hun middelen af te geven waardoor kleuren afgezwakt kunnen worden. Dit is een chemisch proces en wordt een reductiebad genoemd waarbij kleuren worden gebleekt en verzwakt. Hierdoor lijken ze meer op kleuren van antieke tapijten. Door deze behandeling die de sterkte en houdbaarheid van het tapijt niet aantast. Hierdoor is men geneigd tapijten te kopen, waar de toegepaste behandeling in elk opzicht verbeterd wordt.

Sommige Perzische tapijten lijken fouten te bezitten maar dit is echter een karakteristieke bijzonderheid. Sommige achtergrond of patronen die in een kleur zijn begonnen veranderen in tint of in kleur verderop. Dit wordt ook wel abrash genoemd. Dit is een variatie van tint en kleur die in antieke tapijten aanwezig zijn. Hiermee kan aangetoond worden dat plantaardige kleurstoffen gebruikt zijn.
Om met plantaardige kleurstoffen te werken is het heel moeilijk twee dezelfde kleuren te krijgen.

 « naar vorige pagina  naar boven
  Laatst Toegevoegd:  
  Naam:
Categorie: Ziegler
Prijs: n.v.t.
 » Lees Verder 
 
  Naam: Marrakesh collectie
Categorie: Marrakesh Collection
Prijs: n.v.t.
 » Lees Verder 
 
  Naam:
Categorie: Marokkaanse Berber
Prijs: n.v.t.
 » Lees Verder 
 
  Naam: Marrakesh Collection
Categorie: Marrakesh Collection
Prijs: n.v.t.
 » Lees Verder 
 
  Naam: Gabeh
Categorie: Perzische Gabeh
Prijs: n.v.t.
 » Lees Verder 
 
 Home   Nieuws   Producten   Aanbiedingen   Zoeken   Informatie   Contact